woensdag, augustus 10, 2005

Themakanelen = Digitale televisie?


Henk Hagoort, lid van de directie van de EO, geeft op zijn weblog (!) een interessante visie op themakanalen. Hij schrijft het volgende:

"De meeste tijd (binnen de EO, MH) gaat zitten in de discussie hoe themakanalen passen in een crossmediale manier van werken. Immers, deze digitale kanalen zijn niet het zoveelste media-platform; waar we naar toe moeten is crossmediaal denken en werken. Anders gezegd: je ontwikkelt eerst de juiste concepten voor de juiste doelgroepen en pas daarna stel je je de vraag welke platforms je daarvoor op welke manier benut. Dat betekent dat ook programmamakers andersom moeten gaan denken: niet vanuit hun eigen programma, maar vanuit een overkoepelend concept. Dát wordt de komende jaren de beslissende omslag en de omroepen die dat tussen de oren krijgen zullen kunnen overleven in een digitale toekomst."

Henk slaat de spijker op zijn kop, in mijn ogen. Een themakanaal is niet hetzelfde als een programma voor digitale televisie. Een themakanaal beperkt zich niet tot een 24*7 programmering via digitale televisie. Een themakanaal is juist een multimediaal platform met interessante content rondom een specifiek thema voor een specifieke (niche) doelgroep (=concept). Digitale televisie is 1 van de media, maar ook het web, radio en opennet TV kunnen belangrijke media/kanalen zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar Travelchannel van Discovery. Prachtige programma's op digTV en opennet, maar ook een zeer rijke webomgeving met waardevolle content. Juist op die manier is het mogelijk de consument te boeien en te beraken, langer, intensiever en persoonlijker. En daarmee wordt waarde gecreeerd voor de adverteerder.

Geen opmerkingen: