maandag, augustus 15, 2005

Narrowcasting: waar hang je zo'n scherm nu op?


Laatst stond ik te tanken bij de Shell. Opeens viel het me op dat er linksboven mijn hoofd een scherm hing, met daarop aanbiedingen voor broodjes, drop, kauwgom etc. Nooit eerder waren de schermen me opgevallen. Hebben ze er nooit gehangen? Of vallen ze me nu pas op omdat ik met het onderwerp bezig ben...?

Monique van Disseldorp schrijft op haar weblog over 2 andere plekken waar de schermen wellicht beter de aandacht van het winkelend publiek trekken. De ene is een shopping buddy op de winkelwagen, in gebruik bij een aantal Amerikaanse Stop&Shop supermarkten en ontwikkeld door IBM. Haal je loyalty card erdoorheen, en het scherm laat automatisch een boodschappenlijstje zien, gebaseerd op eerdere aanschaffen. Bovendien krijg je speciale aanbiedingen als je een bepaalde gang inloopt.

De andere is een scherm op de vloer, althans op de vloer...de beelden worden geprojecteerd op de vloer. Het Amerikaanse Reactrix zorgt er niet alleen voor dat beelden op de vloer geprojecteerd worden, maar bovendien ook reageren als een bezoeker erop stapt - met een rimpeling, een spelletje, of een commerciele boodschap. Zie de Reactrix website voor een aantal video's om het concept uit te leggen; erg grappig. Dat begint al wat meer echt op Narrowcasting te lijken, en het is entertaining!!!

1 opmerking:

Monique de Haas zei

En hoe meet je hoeveel mensen je scherm zien.. ook niet onbelangrijk.