woensdag, augustus 10, 2005

Rabobank in Narrowcasting


Op Emerce Narrowcasting las ik dat de Rabobank ook met narrowcasting aan de gang gaat.

De Rabobank heeft op het moment ruim 300 systemen op lokatie staan. De schermen staan in wachtruimtes maar ook bij geld-automaten, binnen en buiten. Op de schermen zijn vooral advertenties voor bankprodukten te zien. Het streven is eind dit jaar 400 systemen te hebben, en eind volgend jaar 600.

Helaas wordt in het artikel niet de vraag beantwoord hoe dit kanaal rendabel kan worden ge-exploiteerd door de Rabobank. Natuurlijk kan de Rabobank zijn eigen commercials laten zien en zijn eigen producten presenteren. Maar nog veel interessanter lijkt me dat de Rabobank een deel van de zendtijd op dit kanaal kan verkopen aan adverteerders, zowel lokale als nationale adverteerders. Daar zit geld in, immers Rabobank heeft veel klanten en het zijn klanten die relatief vaak naar een kantoor gaan. Het narrowcasting kanaal van Rabobank heeft dus in potentie een hoog bereik en er is sprake van een "nearly captive audience"; mensen moeten wel kijken.

In de praktijk betekent dit dat de Rabobank zelf bijv. 30% van het kanaal inzet tbv. zijn eigen marketingcommunicatie. De overige bijv. 50% kan ge-exploiteerd worden, oftewel verkocht aan adverteerders en de laatste 20% wordt gebruikt voor leuke entertaining content (de laatste uitzending van Big Brother, nieuws, etc.).

De vraag is wel of de Rabobank in staat is om deze exploitatie voor zijn rekening te nemen. Immers de Rabobank heeft daar zelf geen ervaring mee op dit moment. Misschien moeten ze dat overlaten aan andere partijen, zoals tv zenders of mediabureau's die reeds contact hebben met adverteerders. Dat zou kunnen betekenen dat op termijn het eigenaarschap van het narrowcastingkanaal helemaal niet bij Rabobak ligt maar bij betreffende zender of mediabureau. Rabobank koopt dan gewoon zendtijd in.

Geen opmerkingen: