maandag, augustus 29, 2005

Digitale televisie; Hoe snel zal het gaan in Nederland?


Mediabedrijven/Zenders worstelen met digitale televisie. Moeten ze investeren in themakanalen op digitale televisie op dit moment? Is het aantal gebruikers niet te beperkt? Hoe kunnen ze een dergelijk kanaal winstgevend exploiteren?

Natuurlijk is het relevant deze vragen te beantwoorden. Tegelijkertijd moeten zenders vooral bedenken dat al hun reguliere content (te zien op opennet) straks ontsloten wordt via digitale televisie. Binnenkort staat er in iedere huiskamer een decoder omdat de kabelaars eenvoudigweg het analoge kanaal 'dichtknijpen': 'Zolang alle zenders nog analoog te ontvangen zijn, kan de kijker nog zonder decoder. Maar de kabelaars zullen geleidelijk aan steeds minder netten analoog gaan doorgeven en zo hun abonnees tot de aanschaf van decoders dwingen'.

Dat betekent dat zenders dus niet alleen moeten nadenken over themakanalen als het gaat om digitale televisie. Het is juist belangrijk dat programmamakers bij ontwikkeling van 'reguliere' formats reeds met de mogelijkheden van digitale/interactieve televisie rekening houden. Op de site van Sky Interactive zijn de diverse mogelijkheden voor interactiviteit duidelijk beschreven.

Geen opmerkingen: