Meerdere malen hebben we geconstateerd dat 2005 een belangrijk jaar is voor digitale media. De norm zal voorgoed veranderd in 2005, zo hebben we geconstateerd. In dit bericht weer opnieuw een bevestiging.
Het digitaal ontvangen van televisiebeelden is aan een niet te stoppen opmars begonnen. Meer dan vijftig procent van de ondervraagden van de ICT Barometer van Ernst & Young verwacht thuis digitale televisie aan te schaffen. Op dit moment beschikt 18 procent van de ondervraagden over digitale televisie. Digitale televisie wordt vooral ontvangen via de kabel (tien procent), gevolgd door satelliet (vijf procent), ether (drie procent) en internet (één procent).
Toch kan dit het niet alleen zijn. Het alleen ontvangen van televisiebeelden digitaal is weinig nieuws, zeker geen revolutie, zeker niet gezien vanuit de gebruiken. Uiteindelijk gaat het om de interactieve mogelijkheden die digitale televisie biedt en de 'integratie' met andere kanalen zoals mobiel. En met interactiviteit bedoel ik dan niet alleen (of juist niet) de 'on-demand' functie (kijken op het tijdstip dat jij wil, wegzappen van commercials etc.) of het eenvoudig kunnen switchen tussen kanalen (of wedstrijden) . Ik bedoel juist mogelijkheden om met elkaar te communiceren, diensten & producten te bestellen, een game te kunnen (mee)spelen, additionele content te kunnen bekijken etc. Het ontwikkelen van dergelijke succesvolle businessmodellen vergt denkkracht en creativiteit en goed kijken naar het buitenland ;-) Mooie klus voor Mediabedrijven en haar partners/adverteerders.
donderdag, juli 14, 2005
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten