maandag, november 28, 2005

Disintermediation in de Media? - KPN TV door Endemol


Bij Stoneroos las ik een artikel wat lijkt te suggereren dat ook in de Mediawereld sprake is van 'disintermediation'. Waar touroperators geen reiswinkel meer nodig hebben om hun reizen te verkopen (dat doen ze gewoon met hun eigen merken via internet), zo kan een productiemaatschappij met een kabelaar/operator een eigen zender beginnen. Zo gaat KPN samen met Endemol KPN TV starten, althans zo luidt het bericht.

Nu is het zo dat de touroperators, beducht voor de reactie van de retail, dergelijke initiatieven vaak onder een andere brandname positioneerden (bijv. Vaya door de E.R. Travel Group).

Hoe zou dat in Medialand gaan? Is Endemol niet voor een groot deel afhankelijk van de 'opdrachten' van reguliere zenders? Wat vinden de zenders ervan dat Endemol dergelijke initiatieven tot een eigen TV kanaal onderneemt (ook als is dat dan formeel onder de vlag van KPN)? Andere vragen die dit bij oproept zijn: wie gaat dit kanaal exploiteren? KPN sales? Of wordt dit beschouwd als premium content waar een consument apart voor moet betalen? Is het wel verstandig van KPN om een eigen kanaal te gaan exploiteren? Kunnen ze dat niet beter overlaten aan de schoenmaker die dat al jaren doet?

Geen opmerkingen: