maandag, oktober 01, 2007

Wat kunnen uitgevers verdienen aan online?


De grote uitgevers in dit land zijn druk met hun investeringen in met name internet. Allen hebben de ambitie om de omzet van 'online' sterk te laten groeien. Wat is in potentie de omzet die ze zouden kunnen maken? Een berekening:

Adverteren via internet wordt snel populairder. De advertentie-inkomsten zullen toenemen, doordat internetgebruikers via breedband interessanter zijn voor adverteerders. In 2006 bedroegen de inkomsten uit internetadvertenties 137 miljoen euro (exclusief ‘key word’- en arbeidsmarktadvertenties). Dat is 41,2 procent meer dan het jaar ervoor. Het aandeel van het segment internet op de advertentiemarkt neemt de komende vijf jaar significant toe van 5,4 procent in 2006 naar 7,7 procent in 2011.

Dus in 2011 gaat 7,7% naar internet. Dat is dus 7,7% * 3,6 miljard = 277,2 miljoen. Stel dat 30% search/keyword is (83,1 miljoen), dan hou je nog 194 miljoen over (brutto). Daar gaat dan nog 15% bureaucommissie van af (29,1 miljoen). Dan hou je 164,9 miljoen over, die verdeeld moet worden over alle online proposities van Telegraaf, Sanoma, PCM, RBI, RTL etc.

Zeg dat de grootse 4 partijen 80% van de markt pakken (allemaal 20%) dan is er per speler ca. 32 miljoen om te zetten. Met extra B2C/C2C omzet (classifieds, shop, vergelijken/affiliate etc.) zouden betreffende partijen de omzet uit online wellicht kunnen stretchen naar ca. 50 - 60k.

Agree? Of mis ik potentiele omzet?


3 opmerkingen:

Pjong zei

He Marcel - die vraag houdt me dagelijks bezig ;-)

Twee grote stukken die je op het eerste gezicht nu niet meeneemt in je sommetje zijn "user-paid" omzetstromen (is een stuk lastiger onder want "alles" is immers gratis, zijn veel variaties, groeit niet zo hard als online advertising, maar zit niet in het online potje zoals je het nu definieert) en omzetstromen die niet zozeer uit het traditionele marketingpotje komen, maar versleuteld zijn in het "salesbudget" van de "adverteerder" zoals vaak het geval is bij lead generation programma's.

Verder: je isoleert nu de online component, terwijl uitgevers / tv zenders veel waarde zouden kunnen genereren met gecombineerde producten (respectievelijk print / spot gecombineerd met online).

Tenslotte: in veel analyses wordt de groei in mobiel apart beschouwd (zowel advertising als user paid), terwijl er veel voor te zeggen lijkt dat in 2010 het onderscheid tussen "mobiele" en "vaste" online budgetten / bestedingen niet meer kan worden gemaakt.

Marco W.J. Derksen zei

Volgens mij moeten we een keer bellen/mailen want je redenatie voor online advertising klopt niet helemaal. Ga er maar vanuit dat alleen in 2006 er meer dan 500 miljoen naar online is gegaan waarvan ruim de helft naar search.

Anoniem zei

Ha, had dit blog nog nooit gezien. Maar ben het grotendeels met je redenatie eens. Op 2 punten denk ik nog niets anders.
Volgens mij moet je B2B van B2C scheiden. En er zijn in NL weinig B2C uitgevers die 32 mio display advertising weten weg te zetten. Ik denk dat Telegraaf en Ilse dat niet eens halen.
Ik vind je schatting van 50-60K extra inkomsten dan weer laag. Mijn ervaring is dat die wel 1/3 kunnen zijn van je gehele omzet. Als je ook nog met subscriptions services werkt kan dat percentage hard oplopen.